Mowa jest srebrem?


Zaskoczyło mnie to, co ostatnio przeczytałam na temat mowy i słownictwa (272 słowa!) dwulatka o tutaj. Polecam wszystkim rodzicom dzieci około dwuletnich, a szczególnie tym, którzy martwią się, że ich latorośl za mało mówi. Zainspirowana przez autorkę postanowiłam spisać listę słów naszej półtorarocznej Karoliny (tak, tak - stuknęło jej już 18 miesięcy!). Z zaskoczeniem muszę powiedzieć, że mała mówi więcej, niż sądziłam...





Lista słów Karoliny:


  1. mama
  2. tata
  3. baba
  4. dziadzia
  5. nienia (Renia)
  6. ciocia
  7. nienie (dziecko)
  8. nene (Nina)
  9. nena (Milena)
  10. taaa (tak)
  11. nie
  12. ma (nie ma)
  13. cycy (cycuś)
  14. mniam mniam
  15. pi-pi (ptaszek)
  16. dam (daj, dam)
  17. lala 
  18. tam (wskazując miejsce)
  19. bam (upadać)
  20. bach! (uderzać)
  21. aaa (spać)
  22. pa pa (iść, żegnać się) 
  23. fu, fe (fuj)
  24. be (niedobre)
  25. brum (auto)
  26. jaja (jajo)
  27. ała (boli)
  28. ha-ha
  29. miał (kot)
  30. ka-ka (kaczka)
  31. ko-ko (kura)
  32. bim (cymbałki)
  33. muuuu (krowa)
  34. be-be (baran lub owca)
  35. kląskanie (koń)
  36. kum-kum (żaba)
  37. hu-hu (sowa)
  38. sssss (wąż)
  39. bzz (pszczoła, osa, mucha)
  40. auuu (wilk)
  41. gru-gru (gołąb)
  42. tindi-rin (lis)
  43. gę-gę (gęś)
  44. płot
  45. kul (kulka)
  46. ejdziemy (idziemy)
  47. dzyń-dzyń
  48. baban (banan)
  49. kooo-ko (oko)
  50. ko? (co) wskazując paluszkiem
  51. aaa tia (tak)
  52. ciem (chcę)
  53. kołko (kółko)
  54. myj-myj (mycie)
  55. gil-gil
  56. hu-siiia (hus-siu)
Słów przybywa z każdym dniem i postanowiłam, że wstępnie będę zapisywać je w notesie, który zawsze mam pod ręką, a później uzupełnię w tym wpisie na pamiątkę :)

Ciekawa jestem, jak u innych dzieci w podobnym wieku jest z mową? Szczerze - to żaden wyznacznik, ale zawsze to miło pośmiać się z dziecięcych neologizmów :)

6 komentarzy:

  1. Z tą mową jest bardzo różnie. Mieliśmy w rodzinie chłopca, który ponad 3 lata nie mówił - tylko daj, to, ba - i nic więcej. Rodzice chodzili do specjalistów, ćwiczyli z nim itd. Obecnie z tego co wiem chłopak ma już 7 lat i jest wszystko ok, po prostu wystartował z mową bardzo późno. Teraz chodzi do szkoły i nie odbiega od innych dzieci niczym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam spokojne podejście do tematu - choć może łatwo mi tak się zachowywać, ponieważ Karola mówi dużo i chętnie. Nawet jakby był jakiś problem, obecnie jest tylu logopedów, że na pewno pomoc by się znalazła :)

      Usuń
  2. ojjj u nas tego gadania aż za dużo:D łooo Matko mówię Tobie, ale to po mnie:) więc muszę przeżyć;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie masz wyboru - dużo gadałaś w ciąży, to teraz się nasłuchasz :P

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Szukała, aż znalazłam - "What does the fox say" ;)

      Usuń

Tekst alternatywny